Dieta przeciwzapalna - jaka i kiedy stosować?

Jeśli na co dzień borykasz się z przewlekłym bólem stawów, permanentnym zmęczeniem, a do tego masz stale obniżony nastrój, problemy skórne i jelitowe, warto przyjrzeć się temu uważniej i poszukać przyczyny. Bowiem objawy tego typu mogą świadczyć o stanie zapalnym, rozwijającym się w naszym organizmie. W wielu przypadkach zmiana diety stanowi swoiste remedium, pod warunkiem, że działamy w oparciu o wyniki badań lekarskich oraz pozostajemy pod opieką dietetyka. Zapraszamy do lektury wpisu, w którym znajdziecie wskazówki na temat diet działających przeciwzapalnie.

Czym jest dieta przeciwzapalna?

Warto mieć świadomość, że nawet najskuteczniejsza terapia żywieniowa z zasady jest tylko jednym z elementów procesu leczenia. Jak wynika z definicji, dieta przeciwzapalna stanowi plan żywieniowy, bazujący na menu zróżnicowanym pod względem:

  • składników,
  • wartości energetycznych,
  • wartości kalorycznych,
  • właściwości odżywczych,

a jej podstawową funkcją jest wyregulowanie pracy narządów wewnętrznych, będących w stanie przewlekłego stresu oksydacyjnego oraz wyciszenie nadaktywnej reakcji układu immunologicznego.

W celu przywrócenia równowagi holistycznej organizmu warto zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu w celu wdrożenia stosownej diagnostyki, ale już teraz dobrze jest rozważyć zmianę trybu życia.

Diety przeciwzapalne – zalecenia

Aby skutecznie zmniejszyć stan zapalny, należy zrezygnować z wysokoprzetworzonej żywności takiej jak dania gotowe typu fast food, nadmiaru cukrów prostych zawartych w mące pszennej oczyszczonej, białych makaronach i pieczywie, słodyczach, słodzonych napojach oraz niektórych owocach. Ponadto kluczowe znaczenie ma tutaj optymalna ilość snu, rezygnacja z używek takich jak alkohol lub papierosy oraz wypijanie co najmniej 2 litrów wody mineralnej na dobę. Warto podkreślić, że kroki te mają na celu zahamowanie rozwoju procesów zapalnych w organizmie oraz rozpoczęcie procesu detoksykacji.

Budowanie nowych nawyków żywieniowych powinno opierać się na obecności wartościowych białek, których doskonałym źródłem w pożywieniu są: orzechy, nasiona, pestki, drób, jaja, ciecierzyca i soczewica oraz wartościowych tłuszczów pochodzących z awokado, naturalnego masła, olejów tłoczonych na zimno i nierafinowanych. Poza tym bardzo istotnym elementem diety przeciwzapalnej są warzywa w połączeniu z węglowodanami złożonymi, takimi jak brązowy ryż, kasza gryczana niepalona, komosa, owies.  Zachęcamy do kontaktu z profesjonalnym dietetykiem.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.